Träning Vecka 41

Den 16.e oktober lägger de första destinationerna ut snö och snart börjar folk vallfärda till fjällanläggningarna.Under åren som elitåkare stressade vi ofta runt och letade snö, oftast på dåliga spår där vi oftast blev både snurriga och uttråkade till följd av korta varv och tråkiga banor.Jag anser att ni inte behöver stressa iväg för att komma på snö, men att ni kan ta chansen om ni får den. Kom ihåg at träningen ska vara rolig och givande. Jag anser att en solig varm dag på barmark är mer givande och bättre träning än att åka och trängas på dåliga skidspår.

4-timmarsveckan
Pass 1
Rullskidor 10 min A1 (uppvärmning) Därefter 10 min A2 + 10 min A3 + 10 min 15/15 + 10 min A2 + 10 min A3 + 10 min 15/15 avsluta med 15 min lugntTotalt 1.25

Pass 2
Löpning 1.45 A1
Totalt 1.45

Pass 3
Rullskidor 15 min A1 därefter 20*30 sekunder med 1 min vila. Här fokuserar ni på att få tryck och att våga komma fram och få fall över stavarna.Avsluta med XC Goldstyrka 0.20
Totalt 1.05

7-timmarsveckan
Pass 1

Rullskidor 10 min A1 (uppvärmning) Därefter 10 min A2 + 10 min A3 + 10 min 15/15 + 10 min A2 + 10 min A3 + 10 min 15/15 avsluta med 15 min lugnt
Totalt 1.25

Pass 2
Löpning 1.45 A1
Totalt 3.00

Pass 3
Rullskidor 15 min A1 därefter 20*30 sekunder med 1 min vila. Här fokuserar ni på att få tryck och att våga komma fram och få fall över stavarna.Avsluta med XC Goldstyrka 0.20
Totalt 1.05

Pass 4
Löpning 15 min A1 därefter 3*15 min A2 med 2 min vila. Avsluta med 20 min XC Goldstyrka
Totalt 1.20

10-timmarsveckan
Pass 1
Rullskidor 10 min A1 (uppvärmning) Därefter 10 min A2 + 10 min A3 + 10 min 15/15 + 10 min A2 + 10 min A3 + 10 min 15/15 avsluta med 15 min lugnt
Totalt 1.25

Pass 2Löpning 1.45 A1
Totalt 3.00

Pass 3
Rullskidor 15 min A1 därefter 20*30 sekunder med 1 min vila. Här fokuserar ni på att få tryck och att våga komma fram och få fall över stavarna.Avsluta med XC Goldstyrka 0.20
Totalt 1.05

Pass 4
Löpning 15 min A1 därefter 3*15 min A2 med 2 min vila. Avsluta med 20 min XC Goldstyrka
Totalt 1.20

Pass 5
Rullskidor 2.15 A1, avsluta därefter med att öka farten till A2 fram till 2.45 och klipp till sista 15 med att köra i tävlingsfart. Åk av er ca 10 min efter.Det här passet blir en typ av Vasapass i miniatyr