Träning vecka 38

Hösten utbreder sig nu mer och mer över Sverige och över oss i XC Gold. Det är en relativt tung period som väntar när det gäller väder och belastning. Oftast tränar eliten på väldigt hårt nu samtidigt som de yttre förutsättningarna blir tuffare och tuffare. Nu blir det viktigare att sköta allt minutiöst för att få effekt av träningen och vilan. Det viktiga för oss i Team XC Gold är nu att genomföra bra träning och undvika skador och sjukdomar och därför är det viktigt att lyssna på kroppen och variera träningen.

4-timmars veckan

Pass 1 Rullskidor 2.00 A1 med 15 impulser på 8-12 sekunder i varierad terräng. Försök hålla en lugn A1 puls och fokusera på teknik både i låg fart samt i höga farter.Totalt 2.00

Pass 2 Löpintervall med stavar 7+6+5+4+3+2+1 A3 där ni successivt försöker höja farten. Vila 2 minuter mellan de första 3 dragen och sedan 1 minut på resterande. På det här passet gör det inget om ni går på lite hårdare än vanligt + XC Goldstyrka 0.20Totalt 1.10

Pass 3 Rullskidor stakning Uppvärmning 15 min 1*8 A2 vila 2 min därefter 4 min A3 vila 2 min därefter 3 min A3+ vila därefter 4 minuter repetera ytterligare 1 gång. Totalt 1.20

7-timmars veckan

Pass 1 Rullskidor 3.00 A1 med 15 impulser på 8-12 sekunder i varierad terräng. Försök hålla en lugn A1 puls och fokusera på teknik både i låg fart samt i höga farter.Totalt 3.00

Pass 2 Löpintervall med stavar 7+6+5+4+3+2+1 A3 där ni successivt försöker höja farten. Vila 2 minuter mellan de första 3 dragen och sedan 1 minut på resterande. På det här passet gör det inget om ni går på lite hårdare än vanligt + XC Goldstyrka 0.20Totalt 1.10

Pass 3 Rullskidor stakning Uppvärmning 15 min 1*8 A2 vila 2 min därefter 4 min A3 vila 2 min därefter 3 min A3+ vila därefter 4 minuter repetera ytterligare 1 gång. Totalt 1.20

Pass 4 Löpning 2.00 A1 lugnt!Totalt 2.00