Träning vecka 34

Träning vecka 34

Då går vi in i slutet av augusti och kvällarna börjar bli lite mörkare. Nu har ni förhoppningsvis lagt en ok grund för lite hårdare träning och från nu kommer det bli lite tuffare mot förut. Här kommer schemat ni kan dra ut och sätta på kylskåpet och bocka av de pass ni genomfört.

4 timmars veckan

Pass 1

Rullskidor 2.00 A1 (ca 60-70% av maxpuls) med 10 impulser inlagd i passet. Kör dessa impulser på ca 10 sekunder.

Totalt 2.00

Pass 2

Löpning med stavar alt utan i kuperad terräng. Starta med 10 minuters uppvärmning och kör sedan 5*7 min A3 (Försök hitta ett tempo som är riktigt tungt men där ni har kontroll på läget) vila 2. Avsluta med 10 min lugn jogg. +XC Goldstyrka 0,20

Totalt 1.15

Pass 3

Rullskidor stakning 30*30 sekunder maxfart vila 30 sek. Starta med 15 min lugn åkning och genomför sedan dragen med bra teknik och tryck. På vilan (30 sek) kan ni köra lugnt och använda benen.

Totalt 1.00

7 timmars veckan

Pass 1

Rullskidor 3.00 A1 (ca 60-70% av maxpuls) med 10 impulser inlagd i passet. Kör dessa impulser på ca 10 sekunder.

Totalt 3.00

Pass 2

Löpning med stavar alt utan i kuperad terräng. Starta med 10 minuters uppvärmning och kör sedan 6*7 min A3 (Försök hitta ett tempo som är riktigt tungt men där ni har kontroll på läget) vila 2. Avsluta med 10 min lugn jogg.

+XC Goldstyrka 0,20

Totalt 1.20

Pass 3

Rullskidor stakning 30*30 sekunder maxfart vila 30 sek. Starta med 15 min lugn åkning och genomför sedan dragen med bra teknik och tryck. På vilan (30 sek) kan ni köra lugnt och använda benen.

Totalt 1.00

Pass 4

Löpning lugnt A1 1.30 i myr/obanad terräng alt småstigar. Ni kan använda stavarna om ni vill.

XC Goldstyrka 0.20

Lycka till!